Een pittige portie positieve energie

Ben jij van mening dat elektrisch motorrijden geen spanning oplevert? Dan heb je waarschijnlijk nog niet eerder in het zadel van deze e-superbike gezeten. Maak kennis met de Ego van het Italiaanse Energica.

Motortest: Energica Ego

Het gaat rap in de auto-industrie. Steeds meer merken schakelen over naar volledig elektrische wagens en dus is het niet vreemd dat ook motorfabrikanten kijken naar de mogelijkheden op dit gebied. Toch is er nog niet al te veel actie op de markt te bespeuren en wordt de meeste energie op dit vlak waarschijnlijk nog in de verschillende R&D-afdelingen verbruikt. Wil je toch een vleugje elektrische spanning ontvangen, dan moet je je als motorrijder op de relatief jonge spelers richten. Eentje daarvan is het Italiaanse Energica. Het is eigenlijk niet verwonderlijk dat zij zich op deze ‘missie’ storten, het elektrisch motorrijden aan de man (of vrouw) brengen. Energica bevindt zich namelijk in Emilia-Romagna, dé streek in Italië waar alles om snelheid draait. Het is de voedingsbodem voor fabrikanten als Ferrari, Lamborghini, Pagani, Dallara, Maserati, Ducati én waar het ook nog eens stikt van de verschillende circuits. En het is dus ook de plek waar de snelste elektrische motorfiets in productie wordt gebouwd, de Ego.

Boost voor Energica

Vreemd kun je het haast niet noemen dat Energica juist in dit gebied is ontstaan. Achter het volledig elektrische motor merk staat namelijk de CRP Groep, een bedrijf dat in 1970 werd opgericht door Roberto Cevolini. Hij hield zich bezig met het produceren van onderdelen voor de Formule 1 en nog altijd is dat één van van de expertises van CRP, zij het nu via 3D-printing. De passie voor snelheid en racen zorgt ook dat het bedrijf zich met tweewielers bezighoudt. Na een tijdlang te hebben geracet met 125 cc tweetakten slaan ze in 2009 een compleet andere richting in. Ze bouwen een elektrische racer waarmee ze in de TTXGP uitkomen. Het is een eerste poging om een volwaardig e-kampioenschap op te zetten, maar helaas blijkt het nog veel te vroeg te zijn voor zo’n competitie. Het elektrische avontuur van de CRP Groep lijkt al snel te stranden. Livia Cevolini, de dochter van oprichter Roberto, denkt daar echter anders over en ziet juist een kans om alle gedane ontwikkeling in een nieuw motormerk te steken. Energica is geboren en in 2014 ziet de Ego het levenslicht. Het is de eerste elektrische superbike die ‘gewoon’ in een showroom te koop is. Sinds de introductie van de Ego zaten de Italianen uiteraard niet stil. De afgelopen jaren werd de line-up verbreed met de komst van verschillende nieuwe modellen (Eva Ribelle en EsseEsse) en gingen ze Ego Corsa’s (circuit versie van de Ego) leveren voor de FIM Enel MotoE World Cup, het door Dorna opgezette kampioenschap voor elektrische racers. Deelname aan deze klasse is niet alleen belangrijk om het merk op de kaart te zetten, ook Energica’s ontwikkeling moet er een boost van krijgen. Komend jaar gaan we dat op straat al terug zien met de komst van de Ego+ RS, een ultra sportieve variant van Energica’s e-superbike.

Ware sensatie

Zover is het echter nog niet en dus gaan wij allereerst op first date met een standaard uitvoering van de Ego, maar een straf kunnen we dat nauwelijks noemen. Deze ‘gewone’ e-superbike weet namelijk een vermogen van 145 pk te genereren, in combinatie met een ongelooflijk koppel van maar liefst 200 newtonmeter. Gevolg: een motor die jou extreem snel vooruit weet te schieten. De Ego zou de 0 naar 100 km/u-sprint in 2,9 seconden uitvoeren en dat geloven wij vanaf de eerste meter als we een lege N-weg en verkeerslicht gebruiken als fictieve dragstrip. Het is een ware sensatie om al die kracht uit de Energica te trekken. Vreemd ook, want normaal verwacht je een opzwellend geluid te ontvangen en ben je als een malle met je linkervoet bezig om zo optimaal mogelijk te schakelen. Dat alles ontbreekt uiteraard op deze e-superbike. In één ruk sprint je elke tegenstander het snot voor de ogen.

Enig nadeel, de Ego verleidt je nogal snel om continu die acceleratie-boost in te zetten en dat is juist niet heel handig op deze Italiaan. De reden: je ziet de actieradius met de minuut slinken. De oliegekoelde elektromotor ontvangt zijn energie namelijk uit een flink lithium-ion pakket dat goed is voor 13,4 kilowattuur. Volgens de fabrikant kun je daarmee een afstand van 130 tot 200 kilometer afleggen, mits je dus niet bij elk verkeerslicht die rechterhand laat spreken. Overigens is de Ego ook als + te verkrijgen en die versie heeft een accupakket van 21,5 kWh voor een langere actieradius. Dat is een serieuze verbetering ten opzichte van het introductie model in 2014, dat destijds met 11,7 kWh op pad werd gestuurd. Een snelle berekening geeft aan dat de accucapaciteit met maar liefst 83,8 procent is gestegen. Flink verschil, maar helaas geldt dat ook voor de prijs van de Ego+. Die ligt namelijk eventjes zesduizend euro hoger dan een standaard Ego. Slik...

Met dank aan Energica Brabant voor het uitlenen van de Ego. Zelf ook eens een proefrit maken op een elektrische motor van Energica? Check de mogelijkheden op www.energica-brabant.nl. Uiteraard kun je ook langskomen om de verschillende modellen te zien. Energica Brabant is gevestigd aan De Scheper 305 in Oirschot.

Met vertrouwen

Gelukkig geeft het TFT-display aan dat wij tijdens deze testrit nog flink wat stroom in het accupakket hebben zitten. Tijd om die nuttig te gebruiken door wat uitdagend bochtenwerk op te zoeken. Helaas werkt het kwakkelende weer in deze tijd van het jaar niet mee en komt het asfalt deze dag nauwelijks op temperatuur. Datzelfde geldt daardoor ook voor de Pirelli’s, type Diablo Rosso III, die normaliter voor serieuze grip zorgen. Het is vandaag voorzichtig sturen geblazen, waardoor we helaas niet het volledige potentieel van de Ego kunnen benutten. Gelukkig is al wel snel te merken dat de Energica over een fi jne ‘gasrespons’ (daar moeten we nog een andere term voor vinden bij een e-motor) beschikt, waardoor je veel controle houdt over de power-input die je de elektromotor geeft. Wel zo fijn als je zo’n serieus koppel tot je beschikking hebt. Ook is duidelijk voelbaar dat de Energica het nodige gewicht met zich meedraagt. Enkel het batterijpakket zou al goed zijn voor zo’n honderd kilo, waardoor het totaal ongeveer op een 258 kilo ligt. Heel happig om dat te melden zijn ze overigens niet bij Energica, aangezien het nergens op hun website staat vermeld. Het gewicht gedraagt zich vooral nadelig als het op kort draaiwerk en speciale verrichtingen komt, maar in bochten waar wat sneller sturen wordt gevraagd, komt de Ego veel beter tot zijn recht. Met vertrouwen houd je de e-superbike op lijn en geniet je van de goede componenten die ze op deze Energica hebben gemonteerd. De Marzocchi-voorvork en Bitubo Mono Shock aan de achterzijde leveren keurig werk. Datzelfde geldt voor de Brembo’s. De radiaal opgehangen vierzuiger-monoblocks bij ten stevig in de 330mm schijven, waardoor je met speels gemak de nodige remdruk opbouwt. Op die manier is het niet moeilijk om de zwaarlijvige Ego op tijd tot stilstand te krijgen. Fijn is het ook om te weten dat de Italiaanse e-superbike over de nodige elektronica beschikt. ABS uiteraard, maar ook vind je tractieregeling en de verschillende rij modi terug op het display. Het is even zoeken hoe je dit kunt verstellen, maar het werkt uiteindelijk feilloos. Datzelfde geldt voor de cruise control. Misschien een overbodige tool, maar wel lekker voor het geval je een lange snelwegrit voor de boeg hebt.

Nieuwe beleving

Na deze testrit kunnen we een simpele conclusie trekken. De Energica Ego is een serieuze sport motor, die je een heel andere rij sensatie geeft dan een huidige superbike. Wil je eens wat anders proberen, dan ben je bij deze Italiaan aan het juiste adres. De beperkte actieradius kan een probleem vormen, maar ook daar zijn oplossingen voor te vinden. Bijvoorbeeld in de vorm van de Ego+. Deze versie zorgt voor een bereik van zo’n 230 kilometer en dat kan bij stadsgebruik zelfs tot 400 kilometer oplopen. Tel daarbij op dat de Ego gebruik kan maken van het snellaadnetwerk en zodoende is het mogelijk om binnen een half uurtje weer flink wat actieradius te winnen. Dit nadelige punt van een e-motor verkleint zich met de jaren door de ontwikkeling die ze op dit front maken. De Energica Ego staat voor net geen 25.000 euro bij de dealer en dat is toch wel stevig te noemen. Pioniers, oftewel early-adopters (prachtig woord), zijn wellicht bereid om zo’n bedrag neer te leggen voor een nieuwe beleving. Overigens is elektrisch motorrijden op het moment vooral interessant voor ondernemers, aangezien zij de nodige belastingvoordelen kunnen ontvangen als ze een elektrische motor aanschaffen. Dat kan zomaar duizenden euro’s verschil maken en dan wordt een Ego ineens toch een reële optie. Tel daar een niet al te hoge kilometerprijs bij op, want een enkele laadbeurt weegt niet op tegen een prijzige tankstop voor een benzinemotor. Datzelfde geldt voor het onderhoud. Ook daar liggen de kosten lager. Op die manier boort Energica een specifieke markt aan en gelukkig blijkt die groot genoeg te zijn. De Italiaanse speler groeit namelijk nog elk jaar en dat kan alleen maar positief genoemd worden.

Andere modellen

In 2021 komt Energica met verschillende modellen aanzetten. Naast de Ego is het ook mogelijk om te kiezen voor de Eva Ribelle (naked) en de Eva Esseesse 9 (retro). Naast de standaard uitvoeringen kun je deze drie types ook krijgen in een + en + RS. Zoals je mag verwachten, krijg je dan het nodige extra. Zo ontvang je meer koppel (215 Nm) en ook een grotere actieradius door het krachtige accupakket (21,5 kWh). De RS (Reparto Sportivo) kent onder meer andere mappings en weet zodoende een ongelooflijk snelle 0-100 km/u-sprint af te leggen. De RS raffelt dat in 2,6 seconden af! Aan die snelheid zit wel een prijskaartje. De Ego+ RS is momenteel de duurste Energica die je kunt krijgen met een prij s van € 31.990,-

De technische gegevens van de Energica Ego

Motor - Permanente magneet-wisselstroommotor, oliegekoeld

Vermogen - 145 pk @ 4.900 – 10.500 tpm

Koppel - 200 Nm @ 0 – 4.700 tpm

Frame - Stalen vakwerk

Vering voor - Marzocchi 43mm upside down, volledig instelbaar

Vering achter - Bitubo monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping

Remmen voor - Brembo radiale 4-zuiger monoblock-remklauwen, dubbele 330 mm-schijven

Elektronica - rijmodi, regeneratiemodi, traction control, cruise control, park assistant

Zithoogte - 810 mm

Gewicht - 258 kilo

 

Wil je meer blogs lezen? Check dan onderstaande toppers!